Tvungen lektielæsning

Tvungen lektielæsning 5 timer ugtl. til alle fra 4. klasse. Det vil så blive en skoledag til kl 15 hver dag. Det er jo interessant at dette amok-forslag ikke var en del af det første reformoplæg. Det er kommet efter, at det stod klart at de ikke kunne komme igennem med aktivitetstimerne. Det afslører at grundprioriteten ikke var den “helhedsskole” som de hævdede. Grundpriorteten var at lave en laaang skoledag; en heldagsskole. Og kunne man ikke udvide og forlænge dagen med akt.-timer kunne man erstatte disse med tvungne lektietimer. Keine hexeri men ren og skær behændighed.

Det er helt helt helt forkert at fratage forældrene den gyldne mulighed det er, at lave lektier med børnene. Det er her man som far/mor kan udtrykke og udvise respekten for barnets faktiske dagligdag i skolen. Det er her man kan vende trivielt bogarbejde til en rejse i historien, verden og sammenhænge. Det er her at en 5 minutters triviel rutine opgave kan vende og blive til fælles forældre/barn inspireret udforskning på flere timer. Det er her man opbygger en masse fælles referencer. Det er her man som forældre får inspirationen til at foreslå ture til museer og experimenttariummer osv. Det er her under hjemmelektierne at vi har mulighed for at erstatte “væk fra lektiebog-strategi” med “nysgerrig hen i mod viden-strategi”.

Det er synd for både børn, forældre, skole og samfund at fjerne dette opbyggende lektiesamvær.

Og, i øvrigt helt urimeligt at konfiskere barnets “egentid”.

Dette indlæg blev udgivet i Skole og samfund. Bogmærk permalinket.