Leg……

Leg er pr. defination fri. Hvis legen er overvåget – eller udsat for voksenvurdring bliver det til noget andet . Hvis børn under leg har en del af opmærksomheden hængende på en styrende voksen, som enten bifalder eller skoser – er legen ufri. Og det er ikke leg, men noget andet. Det er under uforstyrret leg at børn regenerer mennskeligt set. Det er under leg at børn får kontakt til nogen indre ressourcer mange voksne ikke aner eksistensen af….eller bare har glemt (!). Børn har brug for for rum hvor de ikke skal relatere til voksenverdenen . De har brug for stunder hvor de relaterer til deres selv uforstyrret – uden at skulle hente belønning/vurdering fra voksne. I forhold til leg og indblanding er vi voksne som oftest som elefanten i glasbutikken. Der er en kollosal intelligens udvikling i leg der forløber frit og i flow. Der sker en opfyldning indefra.
Med andre ord; det denne skoleleder ( sic ) fortæller er, at ikke alle børn skal lege. Tragikomisk .
Leg der ikke er fri – er ikke leg – men noget andet….

Læs skolelederes udtalelse

Dette indlæg blev udgivet i Skole og samfund. Bogmærk permalinket.