Lad os tænke “skole” forfra .

I Alternativet arbejder man på en ny måde at tænke skole på.
Måtte det sprede sig……
Alene erkendelsen af, at vi er nødt til at tænke hele skolen forfra, fra bunden, er guld værd.
O. klasse bør udelukkende handle om “hvad vil det sige at lære noget / og hvordan har du lært alt det du kan indtil nu ?”-  “Hvad vil det sige at forstå?” . Børn der starter i skolen har lige gennemlevet 6 år hvor de har lært og lært og lært. De har lært at spise, kravle, gå, udforske tings egenskaber, udtrykke behov og følelser, et kompliceret sprog , at henvende sig etc.. En indlæring, som langt overgår hvad vi senere formår i livet. Alligevel ender mange børn op med i løbet af kort tid indimellem “at føle sig dumme” . Det er faktisk katastrofalt. Vi får børn, som indvendigt distancerer sig fra læreprocessen.
Eller med andre ord, give børnene mulighed for a bevare deres kropsnære oplevelse af og forhold til det at lære. Paratviden kan de altid få; især hvis deres indvendige indlæringsplatform er “på plads”…..so to speak 🙂.
Og så skal læreruddannelsen på Uni. ( 5 år )

Dette indlæg blev udgivet i Skole og samfund. Bogmærk permalinket.