Skolereformen

Skolereformen afspejler en afgrundsdyb negligering af, eller uvidenhed om børns natur og egne ressourcer. Børn har simpelthen og i den grad brug for rum hvor de voksne ikke er “indover”. Rum hvor de ikke behøver at foretage valg imellem de tilbud som voksne (i god vilje) opstiller. De har brug for at invitere kammerater med hjem om eftermiddagen – snakke helt uovervåget om skole – relationer osv. helt uden at opleve sig “bundet op” på ros eller ris fra voksenverdenen. De skal have muligheden for at kede sig gudsjammerligt og selv fylde ud med egen kreativitet. I øvrigt er de plusser Antorini nævner ifm. med heldagsskolen såsom leg – idræt osv. allerede en del af og mulighed børnene har i deres SFO. Den er bare frivillig. Derudover er der, det helt praktiske ift. de tyndt befolkede landområder, hvor børnene ofte tilbringer en time i skolebus hver vej. De vil så først være hjemme efter kl. 17.

For nylig havde jeg bilen fuld med skolebørn der have lavet legeaftale. Jeg spurgte henkastet hvad de ville sige til at skulle blive i skolen til kl. 15 – de gad dårlig nok at svare, men deres blikke antydede at jeg var meget langt ude…..

Fra Antorini har jeg indtil nu kun hørt to standardsvar på hvorfor hun vil have heldagsskolen. Første er “så børnene kan få en lang sammenhængende skoledag” andet er “så de kan blive dygtigere”. Og ja – der skal være sammenhæng, og dagen skal give mening for børn. Men det skal være en kontinuitet i dagens variationer skema, fritid, opgaver og egne valg osv. Hvad C.A. mener med “dygtigere” mangler hun endnu at uddybe. Men man kan frygte at det går i retning af arbejdsmarkedsparatmotiveretklargjort. Så skal vi indrette børn og skole efter statens/erhvervslivets behov eller efter børnenes behov ?

Børns dag skal være verdener som overskueligt inviterer og åbner sig. Morgen – skole – skole slut – fritid – selvvalg/ansvar/stå inde for – aften osv. Heldagsskolen med det, for mange børn, uendelige tidsperspektiv, vil skabe udvandet koncentration, oplevelse af lavintenst focus og udmattelse hos de små. Den rigtige vej at gå ville være, at fastsætte al skoletid til kl. 13 ( op til 5.kl. ) – reetablere fritidshjemmene og propfylde dem med pædagoger og børn. I øvrigt er det skandaløst, at reformen som jo er en beslaglæggelse af barndom, ikke bliver sendt til afstemning hos elever ( fra 0.kl ) /lærere .

Dette indlæg blev udgivet i Skole og samfund. Bogmærk permalinket.